FAQ
Często zadawane pytania
Na stronie FAQ (Frequently Asked Questions) zebraliśmy najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami. Warto spróbować rozwiązać problem korzystając z FAQ zanim zostanie wysłane zgłoszenie do Działu Technicznego.
Ważne informacje
Przed zgłoszeniem uwag do programów SPECBUD prosimy o wykonanie bezpłatnej aktualizacji posiadanych wersji programów, którą można uruchomić na dwa sposoby:
- w każdym programie w menu górnym opcja Pomoc > Sprawdź aktualizację (dotyczy programów z SPECBUD 10, 11, 12 i 14),
- w programie Ustawienia programów SPECBUD dostępnym np. w Starterze programów SPECBUD w zakładce Dodatki > Narzędzia administracyjne > Aktualizacja programów SPECBUD.
Wszelkie uwagi/pytania do programów najlepiej przesyłać:
- bezpośrednio z programów - za pomocą modułu Zgłoś problem (dotyczy tylko programów z SPECBUD 11, 12 i 14). Można go uruchomić:
- w menu górnym każdego z programów w Pomoc > Zgłoś problem lub
- w programie Starter programów SPECBUD wybierając zakładkę Dodatki > Narzędzia administracyjne > Zgłoszenie problemu,
- bezpośrednio ze strony internetowej - za pomocą formularza kontaktu z Działem Technicznym.
Pytania związane z zakupem programów SPECBUD +
Programy SPECBUD dla studentów +
SPECBUD udostępnia wersje studenckie (do celów edukacyjnych) swoich programów studentom-dyplomantom. Istnieje możliwość wypożyczenia dyplomantowi do celów opracowania pracy dyplomowej, na okres jej wykonywania (do kilku miesięcy), aktualnego oprogramowania SPECBUD.
Warunkiem otrzymania wersji studenckiej programów SPECBUD jest przesłanie wypełnionego formularza zamówienia zawierającego obowiązkowo następujące załączniki:
- zaświadczenie z Dziekanatu/Katedry o wykonywaniu pracy dyplomowej lub skan tematu pracy,
- potwierdzenie wpłaty kaucji (kwota zwrotna) za klucz zabezpieczający w wysokości 160 zł (numer naszego konta bankowego: 68 1050 1298 1000 0090 7847 9756). Uwaga: zwrotu wpłaconej kaucji dokonujemy po zwróceniu nam sprawnego klucza zabezpieczającego.
Zamówienie programów w wersji studenckiej należy realizować bezpośrednio ze strony internetowej za pośrednictwem formularza zamówienia (ścieżka 'Instalacja studencka'),
Certyfikat legalności oprogramowania SPECBUD +
CERTYFIKAT LEGALNOŚCI OPROGRAMOWANIA SPECBUD jest wystawiany w wersji elektronicznej i stanowi potwierdzenie, że zakupione programy SPECBUD pochodzą z legalnego źródła, a Państwo jesteście ich legalnymi Użytkownikami.
Certyfikat to dokument, który może być Państwu przydatny np. podczas kontroli/audytu legalności oprogramowania w firmie albo jako załącznik do tworzonej dokumentacji projektowej, wykazujący, że została sporządzona na legalnym oprogramowaniu, co jest niejednokrotnie wręcz wymagane przez inwestora lub zlecającego projekt.
W celu zamówienia CERTYFIKATU LEGALNOŚCI OPROGRAMOWANIA SPECBUD prosimy o kontakt z naszym Działem Handlowym na adres programy@specbud.pl lub telefonicznie na numer 32 234 61 01 (wew.1).
W wiadomości prosimy o podanie numeru posiadanego klucza zabezpieczającego do programów SPECBUD.

Problem z uruchomieniem programów +
W przypadku pojawienia się komunikatu "Brak licencji dla tego programu" podczas próby uruchomienia programu SPECBUD proszę sprawdzić poniższe punkty:
-
Czy klucz zabezpieczający jest wpięty do portu USB?
Jeśli tak, to proszę spróbować wpiąć klucz do innego portu USB. Jeśli klucz był podpięty poprzez przedłużacz lub hub portów USB, to proszę spróbować wpiąć go bezpośrednio do portu USB w komputerze.
-
Czy czerwona dioda na kluczu zabezpieczającym świeci się po wpięciu klucza do portu USB?
Jeśli nie, to proszę zainstalować najnowszy sterownik klucza zgodnie z procedurą opisaną w osobnym wątku: Aktualizacja sterownika klucza HASP.
-
Czy numer klucza zabezpieczającego (naklejka na kluczu) zgadza się z numerem płyty (napis na płycie), z której zainstalowano programy ? (dotyczy wersji SPECBUD niższych niż 12)
Proszę zwrócić szczególną uwagę na ten punkt, jeśli posiadają Państwo kilka kluczy. Płyty z instalacjami programów SPECBUD są przygotowywane indywidualnie na konkretny numer klucza i nie da się uruchomić programów, jeśli zostaną zainstalowane z innej płyty (albo z instalacji programów w wersji demonstracyjnej).
Uwaga: Jeśli naklejka na kluczu jest nieczytelna, to można skorzystać z programu do odczytu numeru klucza: HASPHLTest.exe.
-
Czy pobrano licencję z serwera SPECBUD? (Dotyczy tylko wersji 12)
Uruchom Starter programów SPECBUD i przejdź do zakładki Dodatki > Narzędzia administracyjne. Uruchom program Manager licencji programów SEPCBUD, a następnie naciśnij przycisk 'Pobierz'.
-
Czy użyto właściwej płyty (jeśli posiadamy więcej płyt) podczas instalacji programów?
Ten punkt jest istotny zwłaszcza, jeśli licencja była rozszerzana o kolejne programy i posiadają Państwo więcej niż jedną płytę instalacyjną programów SPECBUD. W takim przypadku należy użyć najnowszej płyty instalacyjnej.
UWAGA: Instalacja wersji DEMO nie działa z kluczem wersji komercyjnej. Należy wykonać pełną instalację programów SPECBUD (z oryginalnej płyty lub linka instalacyjnego), aby uruchomić wersję komercyjną programów.
-
W jakim folderze zainstalowano programy?
Programy SPECBUD v11 zalecamy zwykle instalować do folderu znajdującego się bezpośrednio na dysku C:. Wersja v12 może być instalowana do folderu 'Program Files'.
-
Czy program antywirusowy nie blokuje programów podczas uruchomienia?
Jeśli na komputerze jest włączony program antywirusowy, to należy wyłączyć (deaktywować) jego działanie i spróbować raz jeszcze zainstalować i uruchomić programy SPECBUD. Jeśli okaże się, że występuje konflikt z programem antywirusowym (np. program antywirusowy blokuje albo usuwa niektóre pliki programów SPECBUD), to konieczna może być indywidualna konfiguracja programu antywirusowego opisana w osobnym wątku: Wystąpienie konfliktu z programem antywirusowym.
-
Czy programy SPECBUD są aktualne?
Sprawdź aktualizacje bezpłatne programów SPECBUD korzystając z instrukcji Aktualizacja programów SPECBUD.
Jeśli nadal nie udało się Państwu uruchomić programu SPECBUD, to prosimy o kontakt z Działem technicznym SPECBUD.
Aktualizacja sterownika klucza HASP +
Najczęściej występującymi problemami związanymi z działaniem klucza zabezpieczającego HASP są: brak sterownika lub nieaktualna wersja sterownika tego klucza. W takich przypadkach należy zainstalować najnowszy sterownik stosując poniższą instrukcję:
- Wypiąć klucz zabezpieczający z gniazda USB.
- Wyłączyć tymczasowo program antywirusowy (jeśli jest włączony na komputerze).
- Pobrać i rozpakować narzędzie do odinstalowania sterownika (plik ZIP)
- Uruchomić plik uninstall.bat w celu odinstalowania poprzedniego (starego lub uszkodzonego) sterownika.
- Pobrać i rozpakować instalator nowej wersji sterownika klucza zabezpieczającego HASP dla Windows 7/8/10/11 (plik ZIP).
- Uruchomić plik HASPUserSetup.exe w celu zainstalowania nowego sterownika.
- Wpiąć klucz zabezpieczający do gniazda USB.
UWAGA: W przypadku problemów z kluczem sieciowym NetHASP prosimy o kontakt z Działem technicznym SPECBUD.
UWAGA: Najnowsze sterowniki klucza można także pobrać ze strony producenta kluczy: Link do strony.
Wystąpienie konfliktu z programem antywirusowym +
Podczas instalowania i korzystania z programów SPECBUD możliwe jest wystąpienie konfliktów z programem antywirusowym działającym na komputerze Użytkownika.
Programy SPECBUD są bezpieczne - wolne od wirusów i innego złośliwego oprogramowania. Czasami zdarza się jednak, że programy antywirusowe bezpodstawnie informują o znalezieniu w programach SPECBUD wirusów lub innych programów uznanych przez nie za 'podejrzane'.
W takiej sytuacji konieczna jest opisana poniżej indywidualna konfiguracja programu antywirusowego, która zapewnia bezproblemową pracę oraz dostęp do wszystkich funkcji programów SPECBUD.
Konfiguracja programu antywirusowego:
- Przed rozpoczęciem instalacji programów SPECBUD należy wyłączyć ochronę programu antywirusowego.
- Zainstalować programy SPECBUD.
- W programie antywirusowym wykluczyć folder (razem z jego zawartością), do którego zostały zainstalowane programy SPECBUD. Należy uwzględnić zarówno wykluczenie ze skanowania na żądanie Użytkownika (skanowania ręcznego), jak i skanowania automatycznego (skanowania w czasie uruchamiania aplikacji).
- Włączyć działanie ochrony programu antywirusowego.
- Uruchomić programy SPECBUD.
Dwie instalacje programów SPECBUD na jednym komputerze +
Na jednym komputerze można zainstalować i używać:
- różne wersje (starsza i nowsza) programów SPECBUD zabezpieczone jednym kluczem,
- programy SPECBUD zabezpieczone dwoma (lub więcej) kluczami.
Aby programy różnych wersji lub zabezpieczone osobnymi kluczami działały poprawnie należy instalować je do folderów o innych nazwach. Zainstalowanie programów do jednego (tego samego folderu) skutkować będzie działaniem tylko programów, które były instalowane jako ostatnie.
Automatyczna bezpłatna aktualizacja programów SPECBUD +
A. Uruchamianie i ustawianie modułu automatycznej aktualizacji programów SPECBUD
Użytkownicy posiadający programy SPECBUD starszych wersji 8.x, 9.0, 10 i 11, a także aktualnej wersji 12, mają możliwość dokonywania bezpłatnych automatycznych aktualizacji tego oprogramowania. Na serwerze firmy SPECBUD udostępniane są bowiem poprawki i drobne rozszerzenia (udoskonalenia) programów SPECBUD.
UWAGA: Bezpłatna autoaktualizacja dotyczy tylko aktualnie posiadanej przez Użytkownika wersji danego programu SPECBUD.
W celu uruchomienia lub ustawienia automatycznej aktualizacji programów SPECBUD przez internet należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
- Najpierw należy otworzyć program UPS (Ustawienia programów SPECBUD, dawniej Edytor Wartości Domyślnych). W tym celu należy:
- w Starterze programów SPECBUD w zakładce Dodatki uruchomić Narzędzia administracyjne > Ustawienia programów SPECBUD
- otworzyć na pulpicie ikonę skrótu do programów SPECBUD, a następnie Narzędzia > Ustawienia programów SPECBUD
- lub w katalogu, w którym zainstalowane są programy SPECBUD odnaleźć i otworzyć plik UPS.exe (dawniej EWD.exe).
- Następnie w programie UPS należy wybrać z lewego menu (drzewa) opcję Aktualizacja bezpłatna.
- A potem wybrać przycisk Aktualizuj teraz w celu przeprowadzenia natychmiastowej aktualizacji programów. UWAGA: Konieczne jest połączenie z internetem.
- Ustawić częstotliwość automatycznego aktualizowania oprogramowania. UWAGA: Zalecana minimalna częstotliwość automatycznego aktualizowania programów: co tydzień.

B. Problemy z działaniem modułu automatycznej aktualizacji programów SPECBUD
UWAGA: Poniższe informacje dotyczą Użytkowników programów SPECBUD wersji 8.x, 9.0 i 10.
W razie wystąpienie problemów z działaniem modułu ‘automatycznej aktualizacji programów SPECBUD’ zaleca się wykonanie poniższych czynności:
- Wyłączyć program antywirusowy (jeśli jest uruchomiony).
- Pobrać:
- dla Użytkowników programów SPECBUD 10 - Pobierz (1.2MB) - spakowane pliki poprawki, a następnie je rozpakować (archiwum zawiera pięć plików),
- dla Użytkowników programów SPECBUD 9.0 i 8.x - Pobierz (0.6MB) - spakowane pliki poprawki, a następnie je rozpakować (archiwum zawiera trzy pliki),
- Wgrać wszystkie rozpakowane pliki do folderu, w którym zainstalowane są programy SPECBUD (pliki te zastąpią stare pliki znajdujące się już w tym folderze).
- Najpierw należy otworzyć program UPS (Ustawienia programów SPECBUD, dawniej Edytor Wartości Domyślnych). W tym celu należy:
- otworzyć na pulpicie ikonę skrótu do programów SPECBUD, a następnie Narzędzia > Ustawienia programów SPECBUD,
- lub w Starterze programów SPECBUD w zakładce Dodatki uruchomić Narzędzia programów SPECBUD > Ustawienia programów SPECBUD
- lub w katalogu, w którym zainstalowane są programy SPECBUD odnaleźć i otworzyć plik EWD.exe.
- Następnie w programie UPS należy wybrać z lewego menu (drzewa) opcję Aktualizacja bezpłatna.
- Następnie w linii Numer ostatniej aktualizacji należy zmniejszyć (kliknąć w wartość) wartość wpisując np. 100.
- A potem wybrać przycisk Aktualizuj teraz w celu przeprowadzenia natychmiastowej aktualizacji programów. UWAGA: Konieczne jest połączenie z internetem.
Program wyświetla komunikat 'Nie znaleziono biblioteki Ewdlib.dll' +
Niekiedy po instalacji nowych wersji programów SPECBUD lub po wykonaniu automatycznej aktualizacji programów SPECBUD, uruchomienie w programach funkcji „Wstaw do edytora" może wywołać na ekran następujący komunikat:

Przyczyną problemu może być brak zainstalowanej biblioteki ewdlib.dll (w katalogu, w którym znajdują się programy SPECBUD) lub zainstalowana jest starsza wersja pliku niż ta, która jest wymagana przez program.
W celu usunięcia błędu należy:
- Pobrać z linka odpowiednią wersję biblioteki ewdlib.dll:
- dla Użytkowników programów SPECBUD 11 > Pobierz (0,5MB)
- dla Użytkowników programów SPECBUD 10 > Pobierz (0,4MB)
- dla Użytkowników programów SPECBUD 8.x i 9.0 > Pobierz (1,2MB)
- A następnie zainstalować lub rozpakować pobrane pliki i wgrać wszystkie rozpakowane pliki do folderu, w którym zainstalowane są programy SPECBUD (pliki te zastąpią stare pliki znajdujące się już w tym folderze),